Thursday, May 3, 2012

Pengenalan tentang guru.

"Apa itu guru, adalah lebih penting apa yang dia ajar"

~Great Teacher Tan~

Sering kita dengar guru-guru berkata "apa yang penting ialah saya mengajar." Guru-guru merasakah bahawa tugas mereka adalah setakat mengajar dan menyampaikan ilmu kepada murid-murid.

Namun begitu, pernahkah kita berhenti dan merenung seketika tentang erti guru kepada diri kita sendiri sebagai seorang guru? Profesion perguruan ini merupakan satu bidang yang penuh dengan cabaran. Kita perlu berhadapan dengan pelbagai karenah murid-murid setiap hari, perlu memeras otak untuk memikirkan kaedah dan  strategi yang sesuai untuk membantu murid-murid belajar di samping menjadikan pengajaran lebih menyeronokkan, malah kita juga dibebani dengan pelbagai tugas-tugas sampingan dan pentadbiran.

Oleh itu, sebagai guru, kita mudah "burnout" dan patah semangat serta kehilangan daya progresif dan momentum untuk terus memajukan diri dalam bidang perguruan. Pada masa inilah perkataan seperti "apa yang penting ialah saya mengajar" keluar daripada alat atrikulasi kita.

Untuk mengelakkan diri kita daripada kehilangan daya progresif dan momentum untuk "menjadi guru", kita perlu membentuk konsep "guru" yang kukuh dalam diri kita. Apabila berasa letih dan tertekan dengan beban-beban tugas sebagai seorang guru, maka berhentilah seketika dan renung-renunglah "apa itu guru?"


"Pengaruh seorang guru terhadap muridnya adalah tidak terhingga lamanya, kita tidak akan tahu bila pengaruh kita berhenti"

~Great Teacher Tan~

No comments:

Post a Comment